torsdag 3 september 2009

Spilld mjölk

Min mormor brukar ibland använda det lite för hurtfriska uttrycket "lärodeg" för att beskriva de ingredienser som man tvingas kasta när ett kakbak eller en syltlöksinläggning gått åt helvete. I dag har jag lärt mig följande mellan svordomarna:

1) Stora maränger sjunker ihop i en liten platt och oåterställbar hög om man tar ut dem för tidigt ur ugnen.
2) Bara hovslagare och orcher kan ta i heta plåtar utan grytlappar.
3) Om man befinner sig på en nästan öde ö och inte har en bra elvisp får man vispa väldigt länge för att få fyra äggvitor att stanna.

Men på andra sidan dessa lärdomar har jag trots allt lyckats producera en liter blåbärsglass och en handfull fina maränger till morgondagens finbesök. E har roat sig med att göra små filmer, där jag ser ut som en neurotisk och småländsk version av den där kraftigt byggda kockkvinnan på tv.

Inga kommentarer: