måndag 15 juni 2009

Melting pot

Det har varit en mycket angenäm helg här i Småland och min kära barndomsstad har visat sig från sin allra märkligaste sida. Jönköping har nämligen lyckats tajma fyra stora kulturhändelser på ett och samma veckoslut, vilket gör blandningen av besökare i stan alldeles extra intrikat.

Förutom den årliga Dreamhackfesten, som bidrar med ett tiotusental introvert intelligenta och undernärda datakillar, har staden haft nöjet att agera arena för SM i traktorpulling - "ett eldorado för traktorintresserade" enligt den lokala tidningen. Dessutom annordnades junior-EM i tyngdlyftning (det är av etiska skäl som jag avhåller mig från att beskriva det klientel som följer en sådan tävling). Som kronan på verket inleddes också den beryktade Nyhemsveckan, vilket innebär att den heliga staden för tillfället huserar fler tillresta pingstvänner än vad som kan anses rimligt.

Jag kan inte ens spekulera i de många förtjusande möten denna smältdegel av människor kan ha gett upphov till under helgen. Själv har jag mest njutit av Toni Morrisons skonsamma sällskap under valnötsträdet i trädgården.

Inga kommentarer: